Pages

Monday 1 October 2012

Sambal Hijau Petai

Salam Semua... Entry kali ni nak kongsi apa yang aku masak harini..

SamBaL HiJau PeTai..!!

Oh yeahh.. time ni aku kat umah mak aku. Tetiber nampak petai kat atas meja...nak makan gitu, rasa mcm kuat plak baunyer. Hm..pikir punyer pikir dapat idea nak masak sambal hijau.. Idea tu menjadi 1 menu yang buat aku terliur plak...hahaha..

Seawal jam 8.00pagi aku dah start masak untuk makan tengah hari. Giler punyer awal kan?? haha..semangat dah berkobar2 tak bleh nak stop2..tak elok...huhu..memandai jerk.. :P

Taraaaa..tuuuu dia..!!


Cara nak masak nih senang jerk..jom aku tunjuk kan eh..

Bahan-bahan :
** 5 Biji Bawang Merah
** 3 Ulas Bawang Putih
** 1 Biji Bawang Besar
** 1/2 Inci Halia
** 1 Mangkuk Kecil Cili Padi Hijau
** Sedikit Belacan Bakar

(Kisar bahan2 yang bertanda bertanda ** )
(Nota : Masukkan 1 sudu minyak masak untuk hancurkan biji cili)

Bahan-bahan Lain :
1 Mangkuk Kecil Petai 
(dipotong 2 - ikut kehendak anda)
1 Genggam Ikan Bilis (digoreng dahulu)
Minyak Masak Untuk Menumis
Air Asam Jawa
1 Keping Asam Keping (Sais kecik je)
Garam
Gula 


Cara-cara Memasak :
1. Panaskan minyak dalam kuali.
2. Tumis bahan2 yang telah dikisar sehingga pecah minyak. 
Cara lebih kurang macam masak sambal tumis.
3. Masukkan air asam jawa, gula dan garam.
4. Tumis sehingga sambal menjadi pekat.
5. Masukkan petai & ikan bilis.
6. Masukkan asam keping.
7. Jika kombinasi masakan tu dah secukup rasa, tutup api..
8. SIAP UNTUK DIHIDANG

Masa ni kitorang makan ngan bubur nasi..Ikan goreng...ngan ikan masin. Wallaweiiii...seriussss best..!!

Cuber Dulu Baru Tau..!!





0 comments:

Post a Comment